Na konci loňského roku byli studenti naší školy upozorněni na možnost zapojení do projektu Otevřená věda pořádanou Akademií věd ČR. Projekt prestižní vědecké instituce se zaměřuje na podporu zvyšování zájmu o vědu a výzkum. Účastníci programu se v průběhu školního roku zúčastní vědeckých stáží na výzkumných pracovištích, kde budou pracovat na svých projektech. Ve výběrovém řízení uspěli tři studenti naší školy: Matyáš Hansel, Ota Michálek a Sotirios Pupakis. V první polovině ledna roku 2018 stážisté poprvé navštívili odborná pracoviště, seznámili se svými lektory a formulovali své projekty, na kterých budou pod odborným vedením pracovat.
Studenty jsme požádali o krátkou reflexi a představení jejich záměrů.
Od Nového roku se účastním projektu Otevřená věda, ve kterém mám šanci přiblížit se k výzkumu a vývoji. Téma mé stáže je „Co vidí počítač v mikroskopu“. Cílem stáže je vytvoření pluginu pro software ImageJ, který bude sloužit k potlačení šumu vzniklém při pořizování snímků za nízké světelnosti za pomoci mikroskopů. Dále si vyzkouším vyhledávání objektů ve snímcích, jak buněk, tak například bakteriálních kolonií a vyhodnocování jejich růstu.
Sotirios Pupakis, septima A
V pondělí, 22. 1. 2018, jsem se zúčastnil projektu Otevřená věda při AV ČR. Ráno, chvíli před devátou, jsem se u vchodu Fyzikálního ústavu AV ČR v Praze potkal se svými dvěma kolegy – také stážisty – a naším velmi přátelským lektorem. Po krátké prezentaci toho, co nás během roční stáže bude čekat, nás lektor seznámil s na první pohled složitě vypadající teorií. Brzy jsme ji však začali chápat. Následně jsme se vydali do jedné z nejmodernějších laboratoří v Evropě, kde jsme osobně mohli zhlédnout metodu růstu krystalů (Micropulling down growth technology), které se používají při výrobě scintilačních materiálů, nacházejících využití při detekci ionizujícího záření. Po obědě a seznámení s bezpečností práce jsme si v laboratoři vyzkoušeli měření optických vlastností „fosforu“, který se používá při konstrukci bílé LED diody.
Jedná se o nevyčíslitelnou zkušenost, proto tento projekt mohu vřele doporučit všem, kteří se zajímají ať už o přírodní, či humanitní vědy. Každý si v širokém výběru najde to své, má možnost získat nové zkušenosti a poznávat nové věci.
Ota Michálek, 3. C
Přihlásil jsem se do projektu Otevřená věda pořádaného Akademií věd ČR. Nabízí několik zajímavě zaměřených ročních stáží z více než 25 oborů pro aktivní studenty středních škol. Vybraní uchazeči musí splnit měsíční časovou dotaci danou lektorem, během které s ním v místě jeho pracoviště pracují na dané téma a výsledky své práce prezentují na vybraných akcích.
Mě osobně zaujala geografická stáž na téma „Studium změn vývoje kulturní krajiny“, jejímž lektorem je doktor Trojan z Ústavu geoniky v Brně. Společně se zaměříme na digitalizaci a následnou komparaci starých map vybraných oblastí Maďarska z nedávných století. Se svoji prací se v červnu zúčastním Veletrhu vědy v Praze, workshopu doktorandů Masarykovy univerzity v Brně a na podzim studentské konference. Po ukončení roční stáže obdrží účastníci certifikát o absolvování, který se jistě neztratí v žádném CV!
Matyáš Hansel, sexta A