gyohavl.cz  en.gyohavl.cz
Gymnázium Olgy Havlové, Ostrava-PorubaFAKULTNÍ ŠKOLA OSTRAVSKÉ UNIVERZITY, PŘIDRUŽENÁ ŠKOLA UNESCO

Erasmus+ projekt Shining a light on fading memories and declining crafts – mobilita v Itálii

Termín konání akce: 12.10.2019 - 19.10.2019

V termínu 12.–19. 10. 2019 se uskutečnil již druhý zahraniční výjezd (tzv. mobilita) studentů zapojených do projektu Erasmus+, tentokrát do Itálie. Skupina 25 účastnic a jednoho statečného mladého muže se se svým pedagogickým doprovodem vydala za svými zahraničními partnery do italského městečka Montesilvano. Italští partneři pro nás i katalánskou výpravu připravili bohatý program v souladu s hlavními body projektu – návštěvu míst historických i těch spojených s druhou světovou válkou, a poznávání typických tradic a řemesel. Kromě množství nových informací si studenti odnesli i spoustu zážitků z odlišného kulturního prostředí, života v italské rodině a mnohdy komplikovaných pokusů o komunikaci v angličtině.

Všem jim děkujeme za vzornou reprezentaci školy a již se těšíme na březen 2020, kdy partneři z Itálie a Katalánska navštíví Českou republiku.

Tým projektu Erasmus+

Zde již zážitky samotných studentů

Neděle 13. 10.

V sobotu 12. 10. ráno jsme nasedli do autobusu a vyrazili do Říma. Cesta byla dlouhá, avšak v neděli časně zrána jsme se probudili v Římě. Nasedli jsme do metra a vyrazili do centra Říma, kde jsme navštívili nejmenší stát světa – Vatikán. Zde jsme si prohlédli nádherné náměstí a známou baziliku sv. Petra, což je největší katolický kostel na světě. Bohužel jsme nemohli nahlédnout dovnitř, protože papež zrovna sloužil mši. Na náměstí jsme mimo jiné spatřili také vysoký červený obelisk a dvě fontány. Dále jsme metrem dojeli ke Koloseu, které jsme si mohli prohlédnout z jeho vnější strany a hned po prohlídce Fora Romana jsme se podívali i dovnitř. Ve Foru Romanu jsme také strávili podstatnou část dne. Viděli jsme například Oblouk Septimia Severa, zbytky významných budov jako Chrám Venuše a Romy, baziliky a spoustu dalších památek. Po prohlídce Kolosea jsme už unavení a vyčerpaní po náročném dni plném nových zážitků jeli do hostelu, kde jsme se ubytovali a večer si udělali procházku nočním Římem.

Anna Kuchařová 5. A, Klára Musálková 4. B

Pondělí 14. 10.

V pondělí ráno jsme se poprvé potkali se studenty z Itálie a Katalánska. Po rychlém seznámení jsme zamířili do muzea Museo Storico della Liberazione. Muzeum bylo umístěno v budově, která byla používána jako vězení během nacistické okupace Říma v průběhu 2. světové války. Mohli jsme zde vidět různé dokumenty, artefakty a fotografie. Poté co jsme se přiučili něco o historii tohoto místa, jsme zamířili na oběd. Dále nás čekala komentovaná prohlídka Říma, která začala ve 14 hodin na Španělském náměstí. Dozvěděli jsme se pár základních informací o Španělských schodech a o kostelu Trinitá dei Monti. Poté jsme pokračovali k Fontáně di Trevi, kde jsme si do vody vhodili dvě mince pro štěstí. Následovala návštěva kostela sv. Ignáce z Loyoly s krásnou freskou, prohlédli jsme si exteriér Hadrianova chrámu a nakonec jsme navštívili impozantní Pantheon. Naše tříhodinová prohlídka skončila na náměstí Navona, odkud jsme se metrem přesunuli k našemu autobusu. Během cesty do Montesilvana jsme si společně s Katalánci zazpívali české i španělské písničky. Do Montesilvana jsme dojeli pozdě večer a rovnou jsme jeli do našich nových domovů. Po náročném dni jsme ještě společně povečeřeli s naší italskou rodinou a šli spát.

Kuropčáková Klára a Nováková Markéta, 5. A

Úterý 15. 10.

Po první noci strávené v našich hostitelských rodinách v malém městě Montesilvano, jsme strávili den v italské škole Liceo Scientifico Corradino d´Ascanio s našimi partnery z Itálie a Katalánska. Naši hostitelé nás provedli školou, ukázali nám třídy a my jsme se jim jednotlivě představili. Dozvěděli jsme se spoustu zajímavého o italském vzdělávacím systému. Zbytek dopoledne jsme strávili prezentacemi všech zemí. Ty nám představily jejich kulturu, tradiční jídlo a oblečení, politickou situaci v Itálii za druhé světové války a odvedenou práci v projektu. Poté jsme jeli na společný oběd nedaleko školy. Po obědě jsme se vrátili zpátky a ve skupinách jsme pracovali na interaktivní mapě a článcích do novin a na web eTwinningu. K večeru jsme šli společně na pláž. Byl to velmi odpočinkový den po náročném dvoudenním výletu v Římě.

Středa 16. 10. – výlet do vesnic Gessopalena, Montenerodomo a na válečný hřbitov Torino di Sangro

Den jsme začali dlouhou cestou autobusem do hor. Po cestě jsme mohli obdivovat nádherný výhled na místní přírodu. Když jsme dorazili na místo, udělali jsme si krátkou vycházku k pozůstatkům malé vesnice, která byla zničena nacisty za druhé světové války. Naše průvodkyně nám vyprávěla příběh napsaný šestnáctiletou dívkou, která tento útok přežila. Cesta, po které jsme šli, byla součástí Gustav Linea, která rozdělovala Itálii na severní a jižní část a sloužila k obraně Říma. Táhne se od břehu Tyrhénského moře, přes šířku Itálie, až k Jaderskému moři. Poté jsme pokračovali v cestě na válečný hřbitov britských, australských, kanadských a indických vojáků, kteří za druhé světové války bojovali na straně Spojenců. Všechny hroby jsou vyrobeny z mramoru, mezi nimi jsou vysázeny květiny, hlavně růže a nejsou zde svíčky. Na tomto hřbitově se nachází celkem 2617 hrobů vojáků, kteří zemřeli ve věku od 16 až do 49 let. Tento výlet byl velmi zajímavý a poučný. Dozvěděli jsme se mnoho zajímavých informací o průběhu druhé světové války na Apeninském poloostrově.

Klára Bohoňková a Klára Coufalová 5. A

Čtvrtek 17. 10.

Dne 17. října, pátý den našeho pobytu v Itálii, jsme autobusem vyrazili na výlet do horského historického městečka Scanno a zároveň se podívat na stejnojmenné jezero ve tvaru srdce. Sraz byl asi v osm hodin ráno a poté jsme vyrazili busem, společně s Katalánci a Italy, na cestu. Za dvě hodiny jsme byli na místě. Po výstupu z autobusu jsme začali krátkou prohlídkou malebných uliček Scanna, navštívili jsme i kostel, místní stříbrnictví, kde bylo možné si zakoupit pěkné, ručně dělané šperky a pak jsme se stavili na malou ochutnávku místních dezertů a nakonec vyrazili na menší procházku k jezeru. Cesta ubíhala rychle, a když jsme došli do cíle, mohli jsme se pokochat výhledem na krásné srdcovité jezero obklopené podzimními barevnými stromy. Nazpátek jsme šli stejnou cestou a dostali ještě hodinový rozchod v městečku, kde jsme měli možnost nakoupit si tamější suvenýry. Poté jsme nasedli do autobusu a po dvou hodinách jsme se ocitli zpět v Montesilvanu u svých hostitelských rodin. No a večer už nás čekal jen místní program…

Sára Kostecká a Eliška Venhudová 5. B

Pátek 18. 10.

Nadešel poslední den. Ráno jsme poděkovali našim hostitelským rodinám a rozloučili se. Poté jsme se studenty z Katalánska vyrazili do blízkého města Pescara. Zde jsme navštívili muzeum oblasti Abruzzo, zhlédli mnoho zajímavých starověkých nálezů a také si zkusili vyrobit nádobu na sýr.

Po skončení prohlídky nás čekal společný oběd. Odpoledne jsme každý strávili po svém s našimi italskými přáteli. Mnozí z nás vyplnili čas procházkou po pláži, nakupováním či rozhovory nad kávou v restauraci.

Příjemné odpoledne strávené v nádherném městě se chýlilo ke konci a my všichni museli nastoupit do autobusu a vydat se na dlouhou cestu domů. Rozloučili jsme se s našimi hostiteli, kteří se velmi rychle stali našimi přáteli a odjeli s mnoha novými zkušenostmi, odpočatí a připravení na další školní týden.