Naše škola se zapojila jako partnerská do projektu Popularizace nejnovějších výzkumných a vědeckých výsledků Ústavu historických věd Filozoficko-přírodovědecké fakulty Slezské univerzity v Opavě v oblasti historických věd v rámci středoevropské komparace (OPVK 7.2.3). V rámci této spolupráce vystoupili v dějepisném semináři pro septimy dva doktorandi, František Švábenický a Martin Sosna. Jejich prezentace "Kulturního dění a životního stylu 50. a 60. let v ČSR" studenty zaujala a probudila spontání smysluplnou diskusi.
Oba doktorandi byli výborně připraveni, používali při prezentaci nelehkého tématu powerpointovou prezentaci a postery se shrnutím základních událostí a fenoménů prezentovaného údobí československých dějin. Velice jsme se studenty oceňovali především spontaneitu, bezprostřednost a erudovanost řečníků, která měla za následek velmi přirozenou diskusi a probuzení zájmu gymnazistů o toto téma. V praxi jsme si ověřili, že takovéto akce opravdu smysluplně prezentují výsledky akademického bádání a přenášejí jejich výsledky do středoškolského prostředí.
Medailon Františka Švábenického ZDE
Medailon Martina Sosny ZDE
Projekt Popularizace
Hlavním cílem projektu je posílení popularizace výsledků výzkumu a vývoje realizovaného v rámci činnosti Ústavu historických věd (ÚHV) Filosoficko-přírodovědecké fakulty SU v komparaci s výsledky dosaženými na špičkových zahraničních a dalších tuzemských pracovištích. Tento projekt je realizován po dobu 22 měsíců od 1. 7. 2012 do 30. 4. 2014.
Vzhledem k povaze a zaměření projektových aktivit naše škola participuje na těchto aktivitách:
1. Realizace přednáškového cyklu prezentujícího výsledky současného stavu bádání o kulturním, společenském a politickém vývoji střední Evropy. Tento cyklus se skládá z 8 přednášek systematický doplněných posterovou prezentací – naše gymnázium bude hostit 2 přednášky (o délce 45 minut) za pololetí přednesené odbornými pracovníky ÚHV FPF SU. Tematické vymezení přednášek osciluje okolo tří základních tematických os:
a) Problematika identit v proměnách času a prostoru s důrazem na národnostní a konfesní menšiny.
b) Současné trendy zahraničního a tuzemského bádání v oblasti kulturních dějin.
c) Prostor slezského Poodří jako místo střetávání a míjení v rámci střední Evropy (více k tomu viz příloha tohoto dopisu). Součástí aktivity je i vytvoření sylabu a prezentace zpřístupněných formou interaktivních internetových stránek, které mohou sloužit jako pomůcka v hodinách výuky dějepisu. Veškeré náklady spojené s působením přednášejících jsou hrazeny z finančních prostředků projektu.
2. Zapojení našich studentů a pedagogických pracovníků do projektu formou jejich účasti na zahraničních exkurzích (Maďarsko, Německo, Rakousko, Polsko), zaměřených na popularizaci současných poznatků v oblasti vysoce aktuální společenské problematiky proměn identit v čase a prostoru s důrazem na etnické a konfesní menšiny. Jedná se o dvě exkurze, každá v jednom roce projektu, jejichž odborný program bude připraven pracovníky ÚHV FPF SU. Zúčastní se jí vždy jeden pedagog a několik vybraných studentů (3-5) se zájmem o obor historie a příbuzné obory. Účastníkům exkurzí budou z finančních prostředků projektu plně hrazeny: cestovné (do Opavy a dále v rámci itineráře exkurze), stravné, ubytování a vstupy do navštívených kulturních institucí. Délka exkurzí bude 4-5 dní.
V rámci spolupráce se našemu gymnáziu i nadále otevírá možnost prohloubit spolupráci školy s univerzitním prostředím, současně rozšířit možnost prezentace školy vůči veřejnosti.
Petr Šimíček