V pondělí 13. dubna se kromě žáků a pedagogů budou v naší škole pohybovat i dva auditoři vyslaní Sdružením Tereza (koordinátor programu Ekoškola v České republice). Jejich cílem je na místě posoudit, zda si naše škola zaslouží za své aktivity získat prestižní titul Ekoškola.
Věříme, že jste výsledky činnosti Ekotýmu zaznamenali, možná je i ocenili nebo se na některých jeho aktivitách sami přímo podíleli. Někteří žáci byli Ekotýmu nápomocni při vypracovávání analýz v jednotlivých oblastech (voda, odpady, energie, prostředí školy, doprava) či při vyhodnocování silných a slabých stránek těchto analýz. Zjištěné výsledky stejně jako plán činnosti, který Ekotým sestavil, naleznete na nástěnce Ekoškoly. Stejně tak jste si před učebnou biologie mohli povšimnout vyvěšeného ekokodexu, který je ztvárněn do podoby pavoučí sítě. Mnozí z vás si své vlastní heslo do ekododexu navrhli a pak pro něj mohli v elektronické anketě na webu hlasovat. Možnosti udělit hlas tomu „svému“ heslu využilo více než 300 žáků.
Z našich větších aktivit v uplynulých dvou letech si připomeňme alespoň pořádání 4. ročníku Ekokonference pro základní školy a odpovídající ročníky víceletých gymnázií na téma Voda a životní prostředí našeho regionu a 5. ročníku Ekokonference na téma Biodiverzita a životní prostředí našeho regionu (aneb Předcházením vzniku odpadu k biologické rozmanitosti). Žáci nejen vyšších ročníků se věnují monitoringu ekotoxicity kontaminant vodního prostředí našeho regionu a o zjištěných výsledcích pravidelně informují na krajských konferencích. V odborné soutěži Voda a životní prostředí Moravskoslezkého kraje se naše týmy opakovaně umístily na předních příčkách. Žáci svůj zájem o životní prostředí dokáží přetavit také do podoby prací středoškolských odborných činností, v loňském roce se naše studentky umístily na pěkném místě v krajském kole s prací Stanovení kvality vody dle vybraných ukazatelů a potenciální ekotoxicity ve vodním prostředí. Také v letošním roce jsou sepsány práce věnující se životnímu prostředí (ekotoxicitě vodních kontaminant a skryté hrozbě palmového oleje). S vysokoškolskými odborníky rovněž konzultujeme otázku moderní možnosti zneškodňování odpadů – pyrolýzou.
Nezapomínejme také na celoškolní projektový den Život v zahradě, řadu biologických a environmentálních exkurzí a programů či terénních cvičení a akcí pořádaných ke Světovému dni vody a Dni země, ale také na informační kampaně a dotazníky upozorňující na důležitost šetření vodou a energiemi. V listopadu jsme se díky činnosti ekotýmu zapojili do mezinárodní odpadové kampaně Litter Less – když méně (opadu) znamená více a při příležitosti slavnostního zahájení kampaně jsme v areálu školní zahrady vysadili nové stromy. Zapojili jsme se také do soutěže s Panem Popelou a pořídili novou nádobu na vytříděný papír. Kromě již tradičního třídění papíru, plastu, sběru elektrospotřebičů, použitých baterií a víček z PET lahví pro charitativní účely jsme se rozhodli zapojit také do Krajské potravinové sbírky a využít finančního daru z odpadové kampaně Litter Less a pořídit do jídelny nádobu na bioodpad a školní vermikompostér k jeho rozložení. Nově budou na chodbách nainstalovány také ruční lisy na PET láhve.
Děkujeme všem, kteří využívají nejen nádoby na třídění, ale také těm, kteří se snaží vzniku odpadů předcházet. V rámci programu Recyklohraní pořídíme za získané body věc, která bude moci být k užitku všem žákům. Po dvou letech opět pracujeme na stanovení Ekostopy školy a navržení perspektivních možností jejího snížení.
Ceníme si pomoci všech, kteří nás podporují ve snaze o lepší životní prostředí.
Ekotým