Se studenty 4.A Tomášem Nováčkem a Barborou Skupníkovou jsme se zúčastnili přednášek a diskusí v rámci projektu 100 vědců do středních škol. Organizátoři se snažili nadchnout studenty pro vědeckou práci. Myslím, že u Báry s Tomášem se jim to podařilo. Při vymýšlení projektů se umístili mezi osmi nejlepšími skupinami. Všichni zájemci o inspiraci mohou navštívit stránky projektu http://www.100vedcu.cz/.
Marta Goldová
Ve dnech 18.-20. října se na Filozofické fakultě Ostravské univerzity konal projekt pro studenty středních škol s názvem 100 vědců. Projektu se zúčastnilo mnoho vysokoškolských profesorů, kteří si pro nás připravili velké množství zajímavých přednášek z různých vědeckých oblastí. První den nás čekalo seznámení s programem dalších dní a přednáška o evolučních algoritmech a umělém životu. Celá přednáška se týkala programování a učení robotů různým úkonům a je nesmírně zajímavé, kam až došla technika umělé inteligence.
Další den bylo dopoledne na výběr ze dvou přednášek, ze kterých jsme si vybrali přednášku o funkcích mozku, která zahrnovala i měření rychlosti mozku pomocí čidel připevněných na týlní část hlavy, kde je umístěno zrakové centrum. Na obrazovce bylo možno vidět aktivitu mozku při různých aktivitách očního aparátu. Při zavřených očích byla aktivita blízko u nuly, ale jakmile osoba začala mrkat nebo sledovat nějaký děj, aktivita rychle vzrostla. Byl zde i vysvětlen princip stimulace jednotlivých mozkových center a jejich vliv na pacienta mnohdy s pozitivním účinkem na jistou nemoc daného pacienta.
Odpoledne bylo opět na výběr a tentokrát jsme si zvolili přednášku o předpovědi infarktu. Dozvěděli jsme se, kolik faktorů ho ovlivňuje a jak tomu aspoň trochu předcházet. Ale nakonec jsme dospěli k tomu, že žádný zaručeně účinný způsob životosprávy infarktu předejít nemůže.
Večer následoval čas pro tvoření vědeckých projektů. Z celkem 38 projektů vybrala komise osm uskutečnitelných, mezi kterými byl i náš. Náš projekt se týkal vytvoření umělé chrupavky s možností regenerace.
Následující den nás čekala návštěva pana Rause, autora knihy o konfliktech mezi lidmi a jejich řešení. Dozvěděli jsme se mnoho o řešení problémů mezi lidmi, ale stejně jsme dospěli k tomu, že je nejlepší žádné konflikty nevytvářet. Hned poté nás čekalo ukončení celého projektu s předáním osvědčení o absolvování.
Celý projekt hodnotím jako velmi vydařený a moc rád bych se zúčastnil ještě více projektů tohoto typu, které se konají v různých městech po celé republice pokaždé s jinými a snad ještě zajímavějšími přednáškami.
Tomáš Nováček, 4. A